OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V prvním pokračování volné série spisovatele Simona R. Greena o soukromém detektivu Johnu Taylorovi, jenž proslul svým talentem nacházet ztracené věci v londýnské čtvrti – nečtvrti zvané „Noční strana“, nejde (tak trochu očekávaně) o nic jiného, než jen o další samostatný příběh s detektivní, fantastickou a hororovou příchutí. Kdo by byl býval čekal, že autor trochu poodkryje záclonky zatažené v úvodním díle, nazvaném výstižně „Něco z Noční strany“, nejspíš by se nepěkně zmýlil. Green (ostatně stejně jako v sérii „Jestřáb a Rybářka“) zde ukázkově rezignuje na budování složitého děje a hlavního hrdinu začíná posílat za jednotlivými případy, k jejichž vyřešení dojde vždy ještě v té samé knize, v níž se k nim Taylor dostane. Význam tohoto autorova počínání je jednoduchý – aby nás hlavní zápletka a její jednotlivé dějové odbočky (v našem případě jde zřejmě o několikrát položenou a stále nezodpovězenou otázku ohledně původu Taylorovy nelidské matky a její údajné takřka historické úlohy pro Noční stranu) zbytečně netížily v průběhu celého seriálu, odloží se až na finále, kde se pak odpovídajícím způsobem vyjasní a vysvětlí tak, aby zapadly do všeho, co už bylo napsáno. Samozřejmě, občas se sluší do nich malinko píchnout a nenechat je zlenivět, nejlépe alespoň jednou v každém pokračování, ale tím to prostě končí. A otevírá se nám prostor pro další zajímavý a napínavý příběh, k přečtení (s potřebnou koncentrací) za několik málo hodin.
Úvod knihy nás zastihne přímo na Noční straně, bez nějakého sáhodlouhého vysvětlování, proč se sem (navzdory jeho úvahám z prvního dílu) Taylor natrvalo vrátil, uprostřed případu, po jehož vyřešení přichází hned vzápětí další. Taylora osloví tajemný představitel Vatikánu jménem Juda a najme si jej, aby pro něj nalezl Nesvatý grál, což má být pohár, ze kterého pil při poslední večeři páně Jidáš. Jak se ale vzápětí ukáže, není sám, kdo touží po tomto artefaktu, který sice svému majiteli dává nesmírnou moc, ale zároveň kazí všechny, kdo se ho jen dotknou. Zejména Andělé Shůry a Zdola, coby vyslanci Pána (Boha, pokud to není dostatečně zřejmé) a Nepřítele (Ďábla), se ukáží být velice silnými nepřáteli, nehledě na to, že Noční straně hrozí srovnání se zemí, ať už se Nesvatý grál dostane do rukou jedněm, druhým nebo někomu úplně jinému (krom hlavního hrdiny samozřejmě). Proto se Taylor obrací na svou starou známou Suzii Brokovnici, jejíž jméno hovoří úplně za vše, a spolu zahajují pátrání nakonec vedoucí nejen k Nesvatému grálu, ale i k poměrně překvapivému historickému zjištění.
Pro někoho by to mohlo být málo, pro někoho naopak moc, faktem ale je, že kniha se (i v souladu s tím, co už bylo řečeno výše) výborně čte, má téměř svištivý spád a Green v ní opět nešetřil na svém zvráceném smyslu pro popis neexistující reality. Nezaměnitelným způsobem pojmenovává některé vystupující postavy (pan Kosti a pan Krev) a stejně tak bizarním se zdá být kupříkladu i jeho popis a charakteristika Mluvící pistole, zbraně, se kterou jako jedinou je možno zabít některého z Andělů. K tomu můžu jen doplnit, že představa pistole, vyrobené z masa, svalů a kostí, z temně žilkované chrupavky a pramínků šlach, kterou pohromadě drží jen bledá kůže, a kterou neustále doprovází pach schvácených koní, psů šílících vedrem a čerstvě vyvržených vnitřností, mě silně zneklidnila, abych řekl úplnou pravdu, a to jsem ještě nevěděl, že se vlastně jedná o živou věc.
Vzhledem k nárokům, které jsem měl vůči „Něco z Noční strany“, a na něž jsem byl protentokráte ze zřejmých důvodů nucen zanevřít, nemám tudíž k „Agentům světla a temnoty“ zásadnější připomínku a stejně tak jako v minulém případě se především těším z jejich pravé a poctivé fantasy – thrillerové podstaty se vším všudy.
Nekomplikovaná, napínavá četba, rezignující na všechno ostatní krom ústředního příběhu, který prochází nezbytným počtem zlomových bodů, až se dostává i k nečekanému závěru. Tohle všechno (plus slušný obrázek o tom, jak to přibližně bude vypadat v dalších dílech) vás čeká, pokud se necháte zlákat prvním z volných pokračování nejnovější série Simona R. Greena.
7 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: Polaris
Překlad: Josef Hořejší
Obálka: Jonathan Barkat
199 stran
ISBN 80-7332-056-8
Jeste o kus lepsi nez jednicka. Strhujici, zabavne, strasidelne, skvele napsane
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.